ഞാനാണു താരം
സ്ലേറ്റ് യൂണിറ്റ് മൊഡ്യൂള് ഡൌണ്ലോഡ്
നമ്മൂടെ കുട്ടിള്ക്കായ് നമുക്കും ഒന്ന് ചെയ്ത് നോക്കിയാലോ....
വീഡിയോ കാണാം
ജലജീവികളുമായി ബന്ധപ്പെട്ട ചില കടങ്കഥകളിതാ....
- അപ്പം പോലെ ഒരു ഉണ്ട, അല്പം മാത്രം തല.
ആമ
- അമ്മയ്ക്ക് വാലില്ല, മകൾക്ക് വാലുണ്ട്.
- തവളആനയ്ക്കും നിലയില്ല, പാപ്പാനും നിലയില്ല, കുഞ്ഞിക്കണ്ണന് അരയോളം വെള്ളം.
തവള
- ആനയ്ക്കും പാപ്പാനും നിലയ്ക്കാത്ത വെള്ളത്തിൽ കാവശ്ശേരിക്കുട്ടികൾക്കു കഴുത്തററം വെള്ളം
ആമ്പൽപ്പൂവ്
- ഇടവഴിയിലൂടെ ഒരു കരിവടിയോടി.
പാമ്പ്
- എന്റച്ഛൻ ഒരു കാളയെ വാങ്ങി, കെട്ടാൻ ചെന്നപ്പോൾ തലയില്ല.
ആമ
- ഞാൻ പെറ്റകാലം മീൻ പെറ്റപോലെ വാലറ്റകാലം ഞാൻ പെറ്റകാലം.
തവള
- നാലുകാലുള്ളൊരു നങ്ങേലിപ്പെണ്ണിനെ കോലുനാരായണൻ കട്ടുകൊണ്ടുപോയി.
പാമ്പ് തവളയെ പിടിക്കുന്നത്
- വാലില്ലാത്തമ്മയ്ക്ക് വാലുള്ള മക്കൾ.
കേരളം ചരിത്രത്തിലെ ഏറ്റവും വലിയ വരള്ച്ചയിലൂടെ കടന്നു പോകുംമ്പോളാണു ഇന്ന് ലോക ജല ദിനം ആചരിക്കുന്നത്. കൊടും വേനലിലും കേരളത്തെ ജല സമൃദ്ധമാക്കിയിരുന്ന ഉള്നാടന് ജല ശ്രോതസ്സുകള് ഒന്നൊന്നായി ഇല്ലായ്മ ചെയ്യപ്പെട്ടുകഴിഞ്ഞു. ശേഷിക്കുന്നവയുടെ നിലനില്പ്പിന് മലിനീകരണം ഏറ്റവും വലിയ ഭീഷണി ആവുകയാണ്. തൊടുപുഴയാറിലേക്കുള്ള നഗരം മുറിച്ചു കടന്നു പോകുന്ന കൈവഴിയുടെ ഇന്നത്തെ
സ്ഥിതി കാണുക. ഒരു REPORT.
ജലവുമായി
ബന്ധപ്പെട്ട കൗതുകരമായ പരീക്ഷണങ്ങള്. ക്ലാസില് ചെയ്ത് നോക്കാന് ചില ലഘു
പരീക്ഷണക്കുറിപ്പുകളിതാ.....
I’m sharing with you 5 simple experiments that need only a few items
and take just a few seconds to set up, yet are fun and explore different
properties of water.
1. Bending pencil experiment
Materials needed:
- glass with water 2/3 full
- pencil
Procedure:
Place a pencil in the water, placing it so that it is tipped to one
side. Look through the front of the glass and notice that the pencil is
bent.
The science behind it:
Light “bends” when it passes though one substance to another of a
different density. The light is first travelling through the air, and
then it passes through the water. Since the water is more dense than
the air, the light rays bend in the water. This makes the pencil seem
to bend as well. The process of light bending is called refraction.
2. Rainbow light experiment
Materials needed:
- Glass of water
- piece of white paper
- full sunlight
Procedure:
Place a glass of water in direct sunlight. Hold the white paper below the glass. Look for the rainbow!
The science behind it:
Rainbows are formed when light passes through water droplets. As the
light comes through, it is refracted, just like in the bending pencil
experiment above. As a result, the light separates into its different
colors, which forms the rainbow.
3. Oil vs. water experiment
Materials needed:
- glass or bottle
- water
- vegetable oil or a similar cooking oil
- dishwashing liquid
Procedure:
Pour water into the glass. Pour vegetable oil into the glass.
Observe what happens. (The vegetable oil and water separate into
layers.) Add dishwashing liquid and stir. Observe what happens.
The science behind it:
Water and oil are both made up of molecules that are strongly
attracted to each other. Water molecules have a positive charge on one
end and a negative charge on the other end. Since the opposite ends of
the molecule have different charges, it is called a polar molecule. The
molecules in the oil are more evenly spaced out, and therefore do not
have charges on the opposite ends of the molecule. These are called
non-polar molecules. Since the water and oil molecules are different
types, they do not mix. When the dishwashing liquid is added, it causes
the bonds between the molecules to change, and allows the liquids to
mix.
4. Which holds more? volume experiment
Materials needed:
- large measuring cup filled with water
- short and tall glasses of different volumes
*Note: This activity works best with a tall, thin glass/vase as well
as a short, fat glass. I check the volumes ahead of time to make sure
the volume of the short glass is more than the tall vase.
Procedure:
Show the kids the short and tall glasses. Let them choose which they
believe will hold the most water. (They almost always choose the tall,
thin glass.) Pour the water into this glass. Since they chose the
glass that they believe holds the most water, remind them that if you
pour the water from their glass to the other glass, the water should
fill the other glass and still have water left in their glass. Pour the
water into the second glass to test their hypothesis that their chosen
container holds the most water. (My son was shocked when the water was
poured into the second glass and it did not fill it entirely!)
The science behind the experiment:
Most kids think that the taller the glass, the more water it must
hold. This is not always the case, especially if it is tall and thin.
This simple experiment shows that you cannot determine the volume based
on the height of an object.
5. Surface Tension experiment
Materials needed:
- glass
- measuring cup filled with water
- eyedropper
Procedure:
Pour water into the glass, filling it to the brim. With the
eyedropper, carefully add additional water to the glass. Continue to
add water until it over flows. Observe the surface of the water and
watch it bulge above the top of the glass.
The science behind it:
As I mentioned in the oil vs. water experiment, water is a polar
molecule. This makes the water molecules stick together with a very
strong bond. The surface of the water bulges upward with each drop of
water, until the molecules can no longer stick together at the top of
the glass. This is called surface tension. You can also try this
experiment with dropping pennies into the glass, to see how many pennies
you can add, before it the water spills over the edge. Likewise, you
can also try it with other liquids. Rubbing alcohol is a good liquid to
try, as it does not have a high surface tension value like water does.
Happy experimenting!
കടപ്പാട്- Inner Child Fun
No comments:
Post a Comment